Dag 2 Bergen - Sognefjord - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Stephanie Breugel - WaarBenJij.nu Dag 2 Bergen - Sognefjord - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Stephanie Breugel - WaarBenJij.nu

Dag 2 Bergen - Sognefjord

Door: Stephanie

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

22 April 2016 | Noorwegen, Bergen

Stipt op tijd arriveren we in een zonnig Bergen. Wat een geluk want in Bergen valt de meeste regen van het land. Waar we minder geluk mee hebben is dat de douane ons eruit pikt om de camper te scannen. Wij moeten eruit en de camper wordt met een gigascan… ja gescand.
Op de scan zien ze iets wat ze ‘nader willen onderzoeken’. Een rood kruis verschijnt op de scan. Wij moeten met de camper een afgesloten box in en daar wordt eerst gevraagd of we alcohol of sigaretten bij hebben en hoeveel. Wij zagen al op een plank in beslag genomen drank en vaatjes bier staan en we dachten al… Wij moeten weer uit de camper en alles wordt doorzocht! Als ik vraag waar ze naar zoeken laat de douanebeamte ons de scan zien en daar staan volgens hun de twee verdachte doosjes omcirkeld op. Ik zei opgelucht “ haha, that is just food”. En toen keken ze al niet verder meer! In de ‘verdachte’ (plastic Ikea) doosjes zat koffie en thee, suiker, peper en zout en pindakaas enz. Al met al kost dit grapje toch dik twee uur. Daarna in Bergen op zoek naar de camperplek, die er niet meer blijkt te zijn. We kijken nog even rond, willen perse de Bryggenkade zien die nu vol in de zon ligt. En Bergen heeft midden de stad een prachtig park. Maar geen parkeerplekken of campings in de buurt. Dan maar naar een camping die op 10 km. van Bergen af ligt, dat maakt niet uit, wij willen wel fietsen. Maar we zien al snel, geen fietspaden, je moet over de snelweg en aangezien het rond Bergen heel druk is, zijn we dat niet van plan. We zaten al boven Bergen dus toen richting Alesund, ik had gelezen dat de Adelaarsroute de prachtigste route van Noorwegen was, dus daar op af. We rijden al meteen verkeerd omdat ik niet goed kaart lees, ook omdat ik me zit te vergapen aan de gewoon hele andere omgeving. Het is hier wel zo mooi. En zonnig. We rijden hier langs de kust via Leirvik over bruggen langs eilandjes. We zetten onze camper voor de nacht gewoon aan het Sognefjord neer, want dat kan her gewoon. Wat een schitterend uitzicht. We hadden het slechter kunnen treffen.

• 25 April 2016 - 13:45

An:

Ja, je zal het niet meemaken! Gelukkig maar dat je al die liters wijn en bier niet in hebt hoeven te leveren ;)
    Het zijn ook prachtige plaatjes, zo met die sneeuw!

Tags: Bergen, douane