Dag 4 Vangsnes - Gudvangen - Reisverslag uit Gudvangen, Noorwegen van Stephanie Breugel - WaarBenJij.nu Dag 4 Vangsnes - Gudvangen - Reisverslag uit Gudvangen, Noorwegen van Stephanie Breugel - WaarBenJij.nu

Dag 4 Vangsnes - Gudvangen

Door: Stephanie

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

24 April 2016 | Noorwegen, Gudvangen

Weer een prachtig dag, geen wolkje aan de lucht s morgens zo vroeg. We ontbijten met de zon die dwars door de camper schijnt. Mag ook wel want buiten het is koud. De campingbeheerder hebben we niet gezien, terwijl je je wel een hytte kunt huren want de campingbaas zou dan wel komen afrekenen. Niemand gezien. We willen vandaag naar Gudvangen en je komt er door een weg over een pas te nemen. Als die open is. Maar de eerste stop is Vik, want daar staat een mooi staafkerkje. Zo gevonden en ja, heel mooi gesitueerd kunstwerk, op een klein heuveltje. We trekken verder, we klimmen stevig en er komt steeds meer sneeuw te liggen. Het landschap verandert langzaam in een wit maagdelijk deken met een weg daartussen. Dit hebben wij nog nooit gezien! We rijden door een muur van ijs, die soms hoger is dan onze camper!! Wij rijden hier rond 11.00 uur en als we op de top een bakkie koffie zetten komen er Noren aangereden met ski’s! We hebben nl. geen liften gezien. We hebben even met die Noren staan praten en ze gingen langlaufen op het bevroren meer dat vol met sneeuw lag. En aangezien afgelopen week de pas afgesloten was vanwege het slechte weer, waren er meer Noren die dat gingen doen. Tenslotte is het een zonovergoten zondag. Mooi om te zien. Tegen 15.00 komen we aan op de camping waarvan we wisten dat die open was. Het was nodig want er moet na 4 dagen vanalles aan het 220 stroom. Even bijkomen van alle indrukken van vandaag. Vanaf de camping klein wandelingetje omhoog gemaakt waarbij je uitkijkt over het Nǣrøyfjord. We zitten te twijfelen over een tocht vanuit Gudvangen door twee hele nauwe fjorden, de Nǣrøfjord en de Aurlandfjord waarbij je aankomt in Flåm en met de bus weer terug kunt naar Gudvangen. De twijfel is er omdat het hele dure tocht is, maar vooral omdat de hellingen zo vroeg in het jaar nog niet groen zijn en de watervallen allemaal bevroren zijn! Ja echt An, geen waterval te zien! We zullen er een nachtje over slapen. Het is maar goed dat we op het laatste moment nog een grotere elektrische kachel hebben gekocht, het word vannacht -4 graden. We zullen de stroom die we nu hebben goed laten werken.

• 25 April 2016 - 13:54

An:

Geweldig, die kampeerplek, prachtig! Tjonge, ik zou zo weer terug willen! Komt ook door jouw mooie vertelsels. Kon je wel in de kerk of was die nu ook gesloten? Is heel erg mooi. Wat een geluk dat je nog zo'n mooi helder weer hebt en zo te horen, is het in de camper warm genoeg gelukkig; en goedkoop kamperen ;).

• 25 April 2016 - 13:57

An:

Ik zie trouwens dat je de diakrieten op je tablet gevonden hebt ;)

• 25 April 2016 - 15:18

Gina:

Weer smaakvol geschreven Steef.
    Super stuur maar veel foto's door ..prachtig

• 26 April 2016 - 09:32

Stephanie Van Breugel:

Hoi An, nee helaas gesloten, maar toch kon je hier in rondlopen want deze staafkerk was dubelwandig, een soort veranda eromheen. Heel bijzonder om te zien.