Dag 12 Alsnog naar Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Stephanie Breugel - WaarBenJij.nu Dag 12 Alsnog naar Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Stephanie Breugel - WaarBenJij.nu

Dag 12 Alsnog naar Stavanger

Door: Stephanie

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

02 Mei 2016 | Noorwegen, Stavanger

Het is vandaag een echt Norsk dagje. Het regent en het waait flink dus prima weer om Stavanger en een paar musea te bezoeken. We laten de camper achter op Tau kai en gaan als voetgangers met de veerboot mee. Op de heenreis (van 45. minuten) slaan de golven over het dek en staan de vrachtwagens te wiebelen en te schudden, mooi om te zien; wij zitten lekker binnen met een warme cappucino. We lopen meteen naar de oude stad met witte huizen, en het Hermetikkmuseet (het Conservenmuseum) is open!, waar we meteen kunnen aansluiten bij de rondleiding die wordt gegeven door een typisch Engelse Noor met sublieme uileg. Sardientjes inblikken was tot 1960 de belangrijkste activiteit van de stad en in dit museum wordt het hele proces uitgelegd en alle oude rookovens en gereedschappen zijn hier nog te zien. Heel leuk. Natuurlijk wat ingeblikte sardientjes gekocht in verschillende smaken. Tijd voor de lunch. We vinden dat dat ook vis moet zijn en lopen naar de vishal/restaurant aan de haven. Op een regenachtige dag moet je jezelf ergens anders mee verwennen, want deze 2 cappucino en 2 sandwiches Noorse garnalen kosten NOK 465 (€ 50,-!) Het zal duidelijk zijn dat we dit niet al te vaak doen, want uit eten in Noorwegen is voor unne gewone werkmens gewoon niet te betalen. Extra van genoten want Joop at zelfs alle sla op (en die lag er flink bij haha), zo lekker was het. We gaan daarna naar het Norsk Oljemuseum (Noors oliemuseum), prachtig ingericht museum (Stavanger is de oliestad van Noorwegen) en ook de buitenkant van het gebouw is een bezienswaardigheid op zich. Als je denkt aan de Noorse rotsgebergten, het open kustlandschap en de olie installaties op zee, klopt dit gebouw helemaal. Tenminste als je het in echt ziet ;). Een aanrader dit museum.

En eenmaal ‘thuis’ koken we dus weer gewoon ons eigen potje en en drinken we er een lekker wijntje bij uit Nederland. Ook niks mis mee zegt Joop.

P.S.: An...je bewijs is er! En buurtjes, leuk dat jullie meekijken. Voor ons is Noorwegen echt een ontdekking!

• 04 Mei 2016 - 20:50

An:

Ja, wat geschiedenis meenemen over het land is ook zeker de moeite waard!
    En ik verheug me al op de sardientjes ;)