Dag 10 Haugesund – Preikestolen - Reisverslag uit Jørpeland, Noorwegen van Stephanie Breugel - WaarBenJij.nu Dag 10 Haugesund – Preikestolen - Reisverslag uit Jørpeland, Noorwegen van Stephanie Breugel - WaarBenJij.nu

Dag 10 Haugesund – Preikestolen

Door: Stephanie

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

30 April 2016 | Noorwegen, Jørpeland

De titel van deze dag is eigenlijk niet goed., want we staan nu aan de haven van Jørpenland, maar wel te wachten tot het redelijk weer wordt voor de wandeling naar de Preikestolen. De weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn niet goed, maar we gaan niet weg voor we op de Preikestolen hebben gestaan!!!

Vanochtend afscheid genomen van de twee mannen op de camping. Hele aardige kerels die drie weken geleden de camping hebben overgenomen en na slechte recensies hier iets aan het opbouwen zijn. Joop en ik zeggen meteen, van ons een 10 met een griffel! Helemaal oké daar. Zodra we de pad af waren krijgen we meteen een sms-uitnodiging om deze camping Haralshaugen te beoordelen. Slimme jongens. We zijn op weg naar de stadscamping in Stavanger. De weg er naartoe is prachtig. We rijden via de mooiste bruggen langs vele kleine eilandjes met weidse uitzichten, en door veel tunnels. Op Haugesund ook een tunnel met een rotonde erin, mooi blauw verlicht. We wisten eerst niet wat we zagen, heel apart. Als we aankomen bij de camping is het duidelijk dat deze niet open is, het terrein is één bouwput! Staat niets van op de site! Trouwens rond heel Stavanger ligt het open; er worden nieuwe wegen aangelegd, tunnels gebouwd en tig omleidingen. Wat een puinhoop en we hebben geen zin in de stad iets anders te zoeken we rijden meteen door naar de Lysefjord waar de Preikestolen ligt. Beneden prachtig. Boven is het heel slecht weer! En de dame van de recepsjon (zo’n leuke taal dat Noors) meldt dat morgen – zondag - heel slecht weer met -1°C op top wordt voorspeld. Tja, op naar camping Preikestolen die uitgestorven is, de (Nederlandse) eigenaar is er na 18.00 uur. Zoek maar een plekje en reken straks maar af staat er op de deur. Niet dus en vandaar dat we nu in dit mooie haventje hier staan. In een haven is altijd wat te zien. We nemen van deze kant vandaag of morgen wel de boor naar Stavanger, dan ben je meteen in het centrum.
We hebben vandaag trouwens flink wat geld bespaard. Bij overtochten zetten we de fietsen voortaan in de camper (komen wij op het einde van de vakantie pas achter haha). De overtocht Arsvågen – Mortavika kost nu maar NOK 131 i.p.v. het dubbele. Onze camper is 5.95 mtr. lang maar met de fietsen op de fietsendrager 6.25. De rekengrens lig op 0-6 meter en van 6-8 meter. We zeggen steeds 6 meter maar dan kijken ze naar achteren en dan vragen ze ‘and with the bikes’?
De boterhammen zijn al gesmeerd en de rugzak is gepakt. We zetten de wekker op 07.00 uur en zijn benieuwd wat voor weer het mogenvroeg is.

• 01 Mei 2016 - 20:49

An:

Ach, het is nooit te laat om iets te leren, nietwaar? En voor NOK 131 kun je weer heel wat doen ;)
    Vergeet in Stavanger niet de oude stad te bezoeken; prachtig stukje historie! En het Hermetikkmuseet (Canningmuseum) ook; en neem voor ons dan meteen wat blikjes mee a.u.b.